PERADABAN MUNDUR DAN BERKEMBANG SERENTAK
Darwinisme tetap berpendapat bahawa manusia dan juga budaya
yang dimiliki berkembang daripada peringkat asas, primitif, bangsa dan
menuju ketamadunan. Walau bagaimanapun, penemuan arkeologi menunjukkan
bahawa sejak permulaan sejarah manusia, telah ada titik-titik di mana
masyarakat yang bertamadun hidup bersama dengan komuniti yang mundur.
Hakikatnya, pada kebanyakan masa, masyarakat yang kaya dengan budaya
telah wujud bersamaan dengan mereka yang terkebelakang. Sepanjang
sejarah, kebanyakan masyarakat di zaman yang sama mempunyai tahap
teknologi dan peradaban yang berlainan, dengan perbezaan sosial dan
budaya - seperti mana juga hari ini. Misalannya, walaupun benua Amerika
Utara kini maju dalam bidang perubatan, sains, senibina dan teknologi,
sesetengah komuniti di Amerika Selatan agak mundur dari segi teknologi
dan tiada rangkaian ke dunia luar. Pelbagai penyakit di kebanyakan
bahagian di dunia dikenal pasti melalui teknik pengimejan dan analisis
yang amat maju, dan dirawat di hospital-hospital moden. Tetapi di
sebahagian dunia yang lain, kebanyakan penyakit dianggap berkembang di
bawah pengaruh semangat jahat, dan penyembuhan melibatkan pelbagai
upacara untuk membuang roh-roh tersebut.
Masyarakat seperti bangsa Indus, Mesir purba dan Sumeria yang
hidup di sekitar 3,000 SM, mempunyai budaya yang secara relatifnya
lebih baik dalam segala aspek berbanding dengan bangsa-bangsa hari ini,
malahan juga lebih daripada masyarakat yang kini lebih maju. Ini
bermakna bahawa sepanjang sejarah, masyarakat dengan peradaban tinggi
telah hidup bersama dengan komuniti yang kurang berbudaya. Masyarakat
yang wujud ribuan tahun dahulu sebenarnya mungkin jauh lebih maju
daripada manusia di abad ke-20. Ini menunjukkan bahawa tiada sebarang
perkembangan dalam rangka proses evolusi - dengan erti kata lain,
daripada primitif kepada bertamadun.
Abad ke-21 - Colombia
![]() |
Seorang Papua asli, Australia
|
Walaupun dalam abad ke-21, kebanyakan masyarakat mempunyai kepercayaan karut. Mereka menyembah dewa-dewa palsu yang boleh melakukannya tidak membahayakan dan tidak baik. Di sini kita lihat ketua Arhuaco India melaksanakan upacara selepas serangan telah dibuat ke atas mereka. Ketua negeri-negeri yang mereka menyeru bantuan roh purba alam semula jadi untuk menyenangkan hati gunung. (Stephen Ferry, "penjaga-penjaga Dunia," National Geographic, Oktober 2004)
Abad ke-21 - Miami, Amerika Syarikat

Dalam satu bahagian dunia, rakyat hidup dalam persekitaran yang primitif, manakala di benua lain, orang tinggal di bangunan pencakar langit yang selesa dan perjalanan dengan kapal terbang dan kapal-kapal pelayaran mewah. Bertentangan dengan dakwaan para penyokong evolusi, kedua-dua maju dan masyarakat "primitif" sentiasa wujud pada tempoh yang sama, seperti yang mereka lakukan hari ini.
Sepanjang perjalanan sejarah, pastinya banyak kemajuan penting telah
dibuat dalam semua bidang, dengan langkah dan pembangunan hebat dalam
sains dan teknologi, syukur pada perkembangan budaya dan pengalaman.
Walau bagaimanapun, adalah tidak rasional dan saintifik untuk
mengatakan bahawa perubahan tersebut merupakan proses evolusi seperti
mana yang digambarkan oleh evolusionis dan materialis. Oleh kerana
tiada perbezaan ciri-ciri fizikal antara manusia kini dengan mereka
yang hidup ribuan tahun dulu, maka tiada juga perbezaan dari segi
kecerdikan dan kemampuan. Pandangan yang menggambarkan bahawa tamadun
kini lebih maju kerana kapasiti otak dan kepintaran manusia di abad
ke-21 lebih berkembang adalah perspektif yang salah, hasil daripada
propaganda evolusionis. Hakikatnya, memang terdapat perbezaan tanggapan
dan budaya di antara masyarakat yang hidup di wilayah-wilayah yang
berlainan. Tetapi jika orang asli di Australia tidak mempunyai ilmu
yang setanding dengan saintis Amerika, itu tidak bermakna yang otaknya
belum cukup berkembang. Ramai orang yang dilahirkan di dalam masyarakat
sedemikian mungkin belum tahu tentang kewujudan elektrik, tetapi masih
mempunyai tahap kepintaran yang tinggi.
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tambahan pula, keperluan berbeza muncul pada kurun yang berlainan.
Tahap fesyen kita pada hari ini tidak sama dengan masyarakat Mesir
purba, tetapi tidak bererti budaya kita lebih maju daripada mereka.
Sementara bangunan pencakar langit melambangkan ketamadunan abad ke-21,
bukti peradaban di zaman mereka ialah piramid dan sphinx.
Persoalannya terletak pada perspektif dari mana fakta-fakta
ditafsirkan. Seseorang yang bermula dengan pra-anggapan yang menyokong
perkembangan evolusi akan menilai semua maklumat yang diterima
berlandaskan prejudis tersebut. Maka dia akan berusaha untuk
mempertahankan kenyataannya dengan cerita-cerita dongeng. Dengan hanya
berdasarkan pecahan telulang fosil, dia akan mengagak banyak perincian,
seperti bagaimana manusia yang hidup di kawasan itu menjalani kehidupan
seharian mereka, struktur keluarga dan hubungan sosial mereka, sejajar
dengan andaian awal berkenaan. Dia kemudiannya akan menyimpulkan,
berdasarkan hasil penemuan tersebut, bahawa mereka tidak mampu berdiri
tegak dan mendengus, diselaputi bulu dan menggunakan alatan batuan yang
kasar - bukan kerana ia dinyatakan oleh bukti saintifik, tetapi
ideologinya yang memerlukan semua khayalan itu. Sebenarnya, fakta-fakta
yang dijumpai langsung tidak menunjukkan sebarang keadaan seumpama
itu. Gambaran itu hanyalah pemahaman yang terhasil daripada mentaliti
para pejuang Darwinisme.
Pada masa ini, ahli-ahli arkeologi yang membuat kajian lebih
mendalam tentang zaman yang dibincangkan berdasarkan tinggalan fosil,
ukiran batu atau lukisan pada dinding gua, hampir tiada perbezaan
dengan contoh di atas. Evolusionis masih lagi menulis tentang hampir
keseluruhan aspek kehidupan masyarakat primitif berlandaskan analisis
yang prejudis terhadap bukti-bukti yang ada. Gambaran dan ilustrasi
khayalan mereka masih menghiasi halaman dalam banyak majalah dan
akhbar.
Ini satu lagi senario yang dicipta oleh Louis Leakey, antara
evolusionis kontemporari terkenal, berkaitan dengan kehidupan seharian
orang primitif:
Mari kita bayangkan sebentar seolah-olah kita
mampu memerhati rangkaian peristiwa di petempatan batu lebih kurang
dua puluh atau tiga puluh ribu tahun dahulu.
Seorang pemburu di Zaman Batu sedang merayau menuruni lembah
untuk mencari haiwan buruan sewaktu terlihat sebuah gua di tebing curam
di atasnya. Dia kemudiannya memanjat dengan berhati-hati dan waspada,
takut jika gua itu didiami oleh kelompok orang Zaman Batu lain yang
akan marah dengan kehadirannya, atau mungkin juga itu adalah sarang
singa atau beruang. Akhirnya, dia amat hampir dan dapat melihat dengan
jelas bahawa gua tersebut kosong, kemudian dia masuk dan memeriksa
keadaan sekeliling. Dia membuat keputusan bahawa gua itu lebih sesuai
untuk didiami berbanding dengan tempat tinggal keluarganya sekarang,
dan terus pergi menjemput mereka.
Kemudian, kita melihat keluarga itu sampai dan mendiami rumah baru
mereka. Api dinyalakan sama ada melalui sedikit bara yang dibawa dari
rumah lama, atau dengan cara ian yang mudah, penggerek api kayu. (Tidak
dapat dipastikan cara sebenar yang digunakan oleh orang Zaman Batu
untuk memarakkan api, tetapi kita tahu bahawa mereka telah mengguna api
sejak awal lagi kerana lantai pediang atau perapian merupakan ciri
yang biasa ditemui dalam hampir setiap peringkat kehidupan di gua dan
petempatan batu.)
Barangkali beberapa anggota keluarga itu kemudiannya pergi
mengumpul rumput atau pakis untuk dijadikan alas tempat tidur,
sementara yang lain memetik ranting dari semak dan pokok di kawasan
belukar berhampiran lalu membina dinding kasar menutupi kawasan hadapan
gua. Kulit pelbagai binatang liar dibentang dan diletakkan di dalam
rumah bau, bersamaan dengan barangan rumah lain yang dimiliki.
Kini keluarga tersebut telah sepenuhnya berpindah, dan rutin
seharian berulang lagi. Yang lelaki memburu dan memerangkap haiwan
untuk dijadikan makanan, yang perempuan mungkin juga membantu dalam
pemburuan ini dan mengumpul buah-buahan dan akar yang boleh dimakan.
![]() Seorang saintis menilai bukti dengan prejudis evolusionis boleh membuat tafsiran mengenai tempoh yang berkaitan. Tetapi bagi tafsiran ini diterima, ia mestilah disokong oleh penemuan yang jelas dan data. Setakat ini, para penyokong evolusi telah mendapati tiada bukti untuk menyokong mitos mereka separuh-manusia dan separuh-beruk yang disampaikan oleh mendengus, tinggal di gua, duduk di sekitar api memakai bulu dan diburu dengan senjata primitif. Ini hanyalah khayalan evolusionis. Sains menunjukkan bahawa manusia sememangnya manusia sepenuhnya. |
Gambaran yang amat terperinci tadi sekadar berdasarkan
imaginasi penulisnya dan langsung tiada bukti saintifik. Evolusionis
yang menokok-tambah cerita dongeng sedemikian dengan pelbagai istilah
sains, semata-mata hanya berlandaskan kepada beberapa ketulan tulang.
(Sebenarnya, fosil-fosil tersebut tidak menunjukkan sebarang kewujudan
proses evolusi - bertentangan sekali dengan dakwaan evolusionis!). Jelas
bahawa serpihan tulang tidak mampu memberi maklumat yang tepat tentang
apa jua emosi yang menjadi ilham masyarakat zaman purba, cara
kehidupan seharian mereka, atau bagaimana mereka berpisah di kalangan
mereka sendiri.
Tetapi, dongeng evolusi manusia ditokok tambah dengan senario
dan ilustrasi khayalan yang tidak terkira, dan diguna secara bebas oleh
evolusionis. Gagal mengelak daripada dogma evolusi sejak mula
mengemukakan teori ini, mereka telah menghasilkan versi berlainan
tentang senario di atas. Tujuannya bukan untuk memberi penjelasan,
sebaliknya menyebarkan doktrin dan propaganda agar ramai orang percaya
akan kewujudan orang primitif.
Ramai evolusionis cuba membuktikan dakwaan mereka dengan
menghasilkan senario sedemikian walaupun tanpa adanya sebarang bukti
sokongan. Tetapi setiap penemuan baru apabila ditafsir dengan cara yang
benar, dengan jelas akan mendedahkan kepada mereka beberapa fakta,
antaranya: manusia sememangnya manusia sejak kewujudannya lagi.
Sepanjang sejarah, sifat-sifat seperti kepintaran dan kebolehan
artistik tetap sama. Mereka yang hidup di masa lampau bukan primitif,
makhluk separa manusia dan separa binatang, seperti mana yang
digambarkan evolusionis. Mereka berfikir, bertutur sepertimana manusia,
menghasilkan kerja-kerja seni dan mengembangkan struktur budaya dan
etika. Sebentar lagi, kita akan melihat penemuan arkeologi dan
paleontologi membuktikan hal ini dengan jelas dan tidak dapat
dipertikaikan.
Apa Yang Akan Menjadi Tinggalan Peradaban Kita Sendiri?
Bayangkan apa yang akan ditinggalkan oleh peradaban kita hari ini dalam
ratusan ribu tahun. Semua penimbunan budaya kita - lukisan, arca dan
istana - akan lenyap, dan cuma sedikit kesan teknologi hari ini yang
akan tinggal. Banyak bahan yang direka untuk tahan digunakan akhirnya
akan di telan masa secara beransur-ansur di bawah pengaruh keadaan
semulajadi. Keluli akan berkarat. Konkrit akan reput. Kemudahan bawah
tanah roboh, dan semua bahan memerlukan penyelenggaraan. Sekarang
bayangkan pula puluhan ribu tahun telah berlalu, dan ianya telah
ditimpa dengan ribuan gelen hujan, angin kencang berabad lamanya,
banjir yang berulang dan gempa bumi. Boleh jadi apa yang tinggal
hanyalah serpihan gergasi ukiran batu, blok-blok yang membentuk
bangunan dan tinggalan beberapa arca, sama seperti apa yang telah
ditinggalkan oleh sejarah. Ataupun tinggalan kita tidak dapat memberi
maklumat penuh berkaitan dengan tamadun kita, hanya segelintir puak
yang hidup di Afrika, Australia atau beberapa tempat lain di dunia.
Dengan erti kata lain, teknologi yang kita miliki hari ini (televisyen,
komputer, ketuhar gelombang mikro, dsb), tiada kesan yang tinggal
meskipun kerangka utama bangunan atau beberapa serpihan arca tetap
bertahan. Andainya saintis masa depan melihat kesan yang berselerak ini
dan menggambarkan semua masyarakat pada masa itu hidup mundur,
tidakkah mereka telah tersasar daripada kebenaran?
![]() |
Tahun 2000 Ahli-ahli arkeologi dengan prasangka evolusionis menegaskan bahawa patung bison di dalam gua Tuc d'Audoubert di kaki-bukit-bukit Pyrenees di selatan Perancis-patung yang mempunyai nilai tidak kurang daripada kerja-kerja seni hari ini seni seperti, sebagai contoh, patung-patung Rodin-telah dibuat oleh yang dipanggil orang primitif. Tetapi teknik dan rupa estetik karya-karya menunjukkan bahawa sesiapa yang dihasilkan mereka adalah tidak berbeza dari segi fizikal atau mental dari hari ini manusia, dan sebenarnya lebih artistik canggih daripada kebanyakan. |
![]() |
Tahun 8000 Jika Rodin "The Thinker" ditemui 6,000 tahun dari sekarang, dan orang-orang mentafsirkannya dengan prasangka yang sama bahawa beberapa ahli-ahli sains mentafsir lalu hari ini, mereka akan berfikir bahawa orang abad ke-20 disembah seorang lelaki yang memikirkan, dan belum lagi disosialisasikan, dan lain-lain tidak akan ini menunjukkan sejauh mana mereka dari kebenaran? |
Atau, jika seseorang menemui kerja yang ditulis dalam bahasa Mandarin
dan membuat kesimpulan hanya berdasarkan teks ini, bahawa orang Cina
merupakan bangsa terkebelakang yang berhubung melalui simbol-simbol
pelik, apakah ini menggambarkan fakta sebenar? Ambil contoh arca 'The
Thinker' oleh Auguste Rodin yang sememangnya dikenali di seluruh dunia.
Bayangkan jika arca ini ditemui semula oleh ahli arkeologi puluhan
ribu tahun dari sekarang. Jika pengkaji tersebut berpegang kepada
praandaian tentang kepercayaan dan cara hidup masyarakat kita, dan
kekurangan dokumentasi sejarah, mereka juga mungkin mentafsir arca ini
dengan cara berbeza. Mereka mungkin membayangkan bahawa komuniti kita
menyembah arca 'orang berfikir', atau juga mendakwa patung berkenaan
mewakili mitologi dewa-dewa yang salah.
Hari ini, pastinya kita tahu bahawa 'The Thinker' adalah kerja
seni yang dihasilkan atas dasar estetik dan artistik. Dengan kata lain,
jika penyelidik puluhan ribu tahun kemudian kekurangan informasi dan
berpegang pada praandaiannya tentang masa lalu, amat mustahil baginya
untuk melihat kebenaran kerana dia akan mentafsir 'The Thinker'
mengikut praandaian sendiri dan mereka-reka senario yang bersesuaian.
Maka, menilai maklumat yang ada tanpa prejudis atau berat sebelah,
mengelak segala bentuk praandaian, dan berfikir dalam konteks yang luas
adalah amat perlu. Perlu diingat, kita tiada bukti bahawa masyarakat
berubah atau masyarakat purba adalah primitif. Semua andaian tersebut
semata-mata mengandungi spekulasi dan berdasarkan analisis oleh ahli
sejarah dan arkeologi yang menyokong evolusi. Contohnya, lukisan haiwan
pada dinding gua langsung digambarkan sebagai lukisan primitif oleh
orang gua. Tetapi boleh jadi lukisan tersebut menjelaskan banyak
pemahaman estetik yang dimiliki oleh mereka pada masa itu. Seorang
artis yang memakai pakaian paling moden di masa itu pada mereka sekadar
untuk tujuan artistik. Sebenarnya, ramai saintis kini menegaskan
kemustahilan lukisan gua ini merupakan hasil kerja minda primitif.
Satu lagi contoh ialah gambaran batu
berhujung runcing sebagai perkakas pertama yang dibuat oleh 'manusia
beruk'. Manusia pada masa itu mungkin telah membentuk batu ini untuk
tujuan hiasan. Tiada sebarang bukti dan hanya andaian bahawa serpihan
yang dijumpai digunakan sebagai alat. Saintis evolusionis telah mengkaji
bukti yang ditemui secara berat sebelah. Mereka memanipulasi beberapa
fosil yang mereka rasa dapat membuktikan teori tersebut, dan mengabai
malahan membuang fosil yang lain. Cara serupa telah dimainkan untuk
membuktikan bahawa sejarah juga mengalami evolusi.
Ahli antropologi berbangsa Amerika, Melville Herskovits
menerangkan bagaimana evolusi sejarah berlaku dan cara evolusionis
mentafsir bukti yang ditemui:
Setiap penganjur evolusi budaya memberi
perincian berdasarkan andaian tentang perkembangan yang dianggapnya
telah membentuk perkembangan manusia, oleh itu banyak contoh rantaian
yang tidak selari telah direkodkan. Sesetengah daripada perkembangan
ini hanya dihadkan untuk satu aspek budaya sahaja...
Satu contoh penting yang mengesahkan pandangan Herskovits
adalah kajian yang dijalankan oleh Lewis Henry Morgan, seorang ahli
etnologi evolusionis yang mengkaji fasa dialami untuk mencapai struktur
ketua keluarga dan monogami, yang menurutnya telah 'berubah' daripada
primitif kepada yang lebih maju. Tetapi dalam menjalankan kajian ini,
beliau menggunakan pelbagai masyarakat berbeza di seluruh dunia sebagai
contoh, yang langsung tidak berkaitan antara satu sama lain. Beliau
kemudian menetapkan mereka bersesuaian dengan keputusan yang ingin
dicapai. Jelas di sini bahawa daripada ratusan ribu budaya yang ada di
dunia, beliau hanya memilih sebahagian yang bersesuaian dengan
pendapatnya.
Herskovits menggambarkan bagaimana Morgan menyusun semula
sejarah demi untuk membenarkan pandangannya. Bermula dengan komuniti
primitif Australia yang bersistem matriarki, beliau menghubungkannya
dengan masyarakat India Amerika bersistem patriarki. Kemudian
meneruskan rantaian itu kepada puak-puak Yunani purba di zaman proto
sejarah, di mana keturunan dimulakan oleh susur galur lelaki, tetapi
tanpa monogami yang bersunguh-sungguh. Akhirnya skala urutan itu
diwakili oleh peradaban hari ini - dengan keturunan bermula dari susur
galur lelaki dan tanpa monogami yang tegas.
Herskovits memberi komentar terhadap urutan rekaan ini:
Hasil Seni Yang Unggul Di Dalam Gua
Evolusionis berpendapat bahawa lebih kurang 30-40,000 tahun dahulu di Eropah, dan dalam jangka waktu yang lebih awal di Afrika, manusia beruk telah mengalami proses perubahan mengejut, dan tiba-tiba memiliki kemampuan berfikir dan menghasilkan barang-barang, sama seperti manusia hari ini. Ini kerana penemuan arkeologi pada masa itu memberi bukti penting yang tidak mampu dijelaskan oleh teori evolusi. Menurut teori Darwin, teknologi peralatan batuan yang tidak berubah untuk hampir 200,000 tahun, tiba-tiba diganti dengan teknologi yang lebih maju dan berkembang pantas. Orang primitif yang kononnya turun dari pokok hanya mula hidup moden sebelum tiba-tiba memiliki bakat artistik dan mula mengukir serta melukis gambar-gambar yang amat indah dan canggih pada dinding gua di samping menghasilkan objek hiasan yang terlalu cantik seperti rantai leher dan gelang.Apa yang menyebabkan perkembangan sedemikian? Bagaimana dan mengapa 'makhluk separa beruk yang primitif' mendapat kebolehan artistik? Saintis evolusionis tidak mempunyai penjelasan bagaimana perkara ini berlaku, walaupun mereka ada mencadangkan beberapa hipotesis. Roger Lewin, seorang evolusionis menjelaskan kesukaran yang dihadapi oleh penyokong Darwin berkaitan masalah ini dalam bukunya yang berjudul The Origin of Modern Humans: “Mungkin kerana rekod arkeologi yang belum sempurna masih samar, ramai ilmuwan memberi maklumbalas berbeza berkaitan persoalan ini.”
Walau bagaimanapun, penemuan arkeologi mendedahkan bahawa manusia telah mempunyai pemahaman budaya sejak awal kewujudannya lagi. Dari masa ke masa, pemahaman itu berkembang, berkurang, atau mengalami perubahan mendadak. Tetapi itu tidak bermakna proses evolusi telah terjadi, sebaliknya berlaku perkembangan dan perubahan budaya. Kemunculan hasil seni yang digambarkan oleh evolusionis sebagai 'mendadak', tidak menunjukkan sebarang perubahan biologi manusia (terutamanya dari segi kebijaksanaan). Penduduk pada masa itu boleh jadi mengalami perubahan dari segi sosial, dan pemahaman artistik dan produktif mereka mungkin berubah, tetapi ini tidak memberi sebarang bukti perubahan daripada primitif kepada moden.

Jika yang datang kemudian adalah untuk menilai karya seni masa kini berdasarkan prasangka evolusionis, pendapat yang sangat berbeza tentang masyarakat kita mungkin berlaku. Para penyokong evolusi masa depan mungkin melihat karya-karya Pablo Picasso atau Salvador Dali, atau fahaman surealisme lain, dan mengatakan bahawa masyarakat hari kita adalah agak primitif. Walau bagaimanapun, yang benar-benar akan gagal untuk mencerminkan fakta sebenar.
Tengah: Man with a Pipe, Pablo Picasso, Guitar, Pablo Picasso
Kiri: The Flaming Horse, Salvador Dali
Kanan: Exploding Clock, Salvador Dali
Perbezaan ketara antara tinggalan arkeologi yang ditinggalkan oleh masyarakat purba dan saki-baki anatomi dan biologi yang sepatutnya wujud - menurut evolusionis - sekali lagi menyanggah dakwaan para penyokong Darwin berkaitan subjek ini. (Untuk bukti terperinci yang meruntuhkan rekaan struktur keluarga manusia ini, yang merupakan asas dakwaan Darwinisme, sila baca buku bertajuk Menyanggah Darwinisme karya Harun Yahya.) Evolusionis berpendapat bahawa perkembangan budaya manusia seharusnya sejajar dengan pembangunan dari segi biologi. Misalannya, manusia terlebih dahulu mesti meluahkan emosi asas menerusi lukisan-lukisan mudah, kemudian mengembangkannya sehingga pembangunan secara beransur-ansur itu akhirnya sampai ke kemuncak pencapaian artistik. Walau bagaimanapun, tinggalan artistik awal yang tersisa daripada sejarah manusia menghancurkan sepenuhnya andaian itu. Lukisan, ukiran dan ukiran timbul pada dinding-dinding gua dianggap sebagai contoh seni yang terawal, sekaligus membuktikan bahawa manusia di zaman itu memiliki pemahaman estetik yang sangat mendalam.
Ramai saintis yang membuat kajian di gua-gua menilai lukisan tersebut sebagai hasil kerja yang paling penting dan berharga dalam sejarah seni. Teknik bayangan pada lukisan-lukisan ini, penggunaan perspektif dan garis halus, kesungguhan perasaan yang terjelma pada ukirannya, dan corak estetik yang terhasil di waktu ukiran itu disinari cahaya mentari - kesemuanya merupakan ciri yang tidak mampu dijelaskan oleh evolusionis kerana menurut mereka, perkembangan sebegitu seharusnya muncul lebih lewat.
Banyak lukisan gua yang ditemui di Perancis, Sepanyol, Itali, China, India, sebahagian Afrika dan kawasan dunia yang lain memberi maklumat penting tentang struktur budaya masyarakat purba. Gaya dan teknik mewarna yang digunakan dalam lukisan ini sangat berkualiti sehingga mengagumkan para pengkaji. Tetapi saintis yang menganjurkan teori Darwin tetap juga menilainya mengikut prejudis masing-masing dan mentafsir hasil kerja tersebut secara berat sebelah agar berpadanan dengan cerita dongeng mereka. Mereka mendakwa bahawa hidupan yang baru menjadi manusia melukis gambaran binatang yang ditakuti atau diburu, dan melakukannya dalam keadaan serba primitif di gua tempat mereka tinggal. Tetapi teknik yang digunakan membutikan bahawa seniman purba mempunyai pemahaman yang sangat mendalam, serta berupaya untuk menggambarkannya dengan cara yang sangat menarik.
Teknik lukisan yang diaplikasikan juga membuktikan bahawa mereka langsung tidak hidup dalam keadaan serba kekurangan. Tambahan pula, lukisan pada dinding gua bukan bukti bahawa mereka tinggal di gua pada masa itu. Artis-artis tersebut mungkin tinggal berdekatan di kediaman yang lebih baik, tetapi memilih untuk melukis pada dinding gua. Emosi dan pemikiran bagaimana yang mempengaruhi subjek yang ingin dipersembahkan hanya diketahui di kalangan artis itu sendiri. Banyak spekulasi telah dikeluarkan berkenaan lukisan ini, di mana tafsiran yang paling mengarut ialah lukisan tersebut dihasilkan oleh hidupan yang berada di tahap primitif. Apa yang jelas, satu laporan yang diterbitkan di laman web BBC's Science pada 22 Februari 2000, mengandungi baris berikut berkaitan lukisan-lukisan gua:
[kita] menyangka bahawa ianya dibuat oleh orang primitif. Tetapi menurut dua orang saintis yang bekerja di Afrika Selatan, tanggapan terhadap pelukis purba ini salah. Mereka percaya lukisan-lukisan tersebut adalah bukti masyarakat yang kompleks dan moden.

Lukisan dinding ditemui di Algeria dan sejak lebih kurang 9,000 tahun
Relif Bison dalam Tuc d'Audoubert Gua
Gambar mencerminkan pemahaman visual dan konsep artis. Namun membuat kesimpulan daripada gambar-gambar ini kira-kira apa yang rakyat masa makan, apa keadaan yang mereka tinggal di dan apa hubungan sosial mereka seperti dan kemudian mengekalkan bahawa komen benar-benar tepat-adalah satu pendekatan tidak saintifik. Hasil daripada sikap prejudis mereka, evolusionis terus berdegil untuk menggambarkan orang silam sebagai primitif. Angka dalam gambar ini boleh dilihat memakai kain tulang hering. Ini menunjukkan bahawa orang-orang pada masa yang tidak liar, berkeliaran di sekitar separuh bogel, para penyokong evolusi.
Sekiranya masyarakat akan datang menemui hasil kerja Van Gogh atau Picasso dan menilainya dari perspektif evolusionis, bagaimanakah tanggapan mereka terhadap masyarakat moden kita? Apakah pemandangan Claude Monet akan mengilhamkan komentar seperti “Industri belum lagi dibangunkan, dan manusia hanya menjalani cara hidup pertanian”, atau gambaran abstrak Wassily Kandinsky mengilhamkan komentar seperti “Manusia masih belum mampu membaca atau tulisan hanya difahami melalui pelbagai contengan”? Apakah tafsiran sebegini akan membawa mereka hampir kepada gambaran sebenar masyarakat moden kita?
Evolusionis Tiada Bukti Saintifik Untuk Menyokong Teori Mereka

Walaupun tidak mempunyai
sebarang bukti, para evolusionis tetap berkeras bahawa manusia dan beruk
berasal daripada moyang yang sama. Apabila ditanya tentang permulaan
proses evolusi, mereka kemudiannya memberi jawapan yang langsung tidak
saintifik, "Kami tidak tahu, walau bagaimanapun kami berharap untuk
mengetahuinya suatu hari nanti." Sebagai contoh, Elaine Morgan, seorang
ahli kaji fosil manusia yang juga seorang evolusionis membuat pengakuan
ini:
Empat perkara paling
misteri berkenaan [evolusi] manusia adalah: 1) Kenapa mereka berjalan di
atas dua kaki? 2) Kenapa mereka kehilangan bulu? 3) Kenapa mereka
memiliki saiz otak yang besar? 4) Kenapa mereka belajar untuk bercakap?
Jawapan evolusionis untuk
semua persoalan tersebut adalah: 1) 'Kami belum tahu'; 2) 'Kami belum
tahu'; 3) 'Kami belum tahu'; 4) 'Kami belum tahu'. Senarai
soalan-soalan tadi juga boleh dipanjangkan lagi tanpa mempengaruhi
monotoni jawapan yang diberikan.
0 comments:
Post a Comment